London - Dua buah pesawat jet jumbo dengan total penumpang 1,000 orang hampir saja berlanggar pada 23 Jun 2013 lalu. Butiran mengenai kemalangan ini baru saja dikeluarkan dalam sebuah laporan dari Airprox Board UK .
Diberitakan Daily Mail, isnin, 21 Oktober 2013, badan ini menyimpulkan bahawa kedua-dua kru pesawat keliru dalam menjalankan arahan yang seharusnya diberikan untuk kru pesawat lain. Oleh sebab itu, keempat pilot memesongkan pesawat ke pusat perlanggaran.
Melalui radar, diketahui bahawa kedua-dua pesawat berjenis Boeing 747 ini akan berhimpitan . Melihat bahaya yang mungkin akan timbul , pengawas lalu lintas udara langsung memerintahkan pesawat yang di sebelah kiri melencong ke kiri dan pesawat yang di sebelah kanan melencong ke kanan, sehingga mereka boleh saling menjauh.
Diberitakan Daily Mail, isnin, 21 Oktober 2013, badan ini menyimpulkan bahawa kedua-dua kru pesawat keliru dalam menjalankan arahan yang seharusnya diberikan untuk kru pesawat lain. Oleh sebab itu, keempat pilot memesongkan pesawat ke pusat perlanggaran.
Melalui radar, diketahui bahawa kedua-dua pesawat berjenis Boeing 747 ini akan berhimpitan . Melihat bahaya yang mungkin akan timbul , pengawas lalu lintas udara langsung memerintahkan pesawat yang di sebelah kiri melencong ke kiri dan pesawat yang di sebelah kanan melencong ke kanan, sehingga mereka boleh saling menjauh.
Diagram dua pesawat Boeing hampir berlanggar. Dailymail.co.uk
Namun, apa yang dilakukan kedua pilot itu sebaliknya. Pesawat yang berada di sebelah kanan melencong ke kiri dan pesawat di sebelah kiri melencong ke kanan. Tentu saja , ini membuat mereka semakin menghampiri.
Penggera tanda bahaya langsung berbunyi apabila mereka kira-kira 16 kilometer . Dalam masa satu minit , pesawat mencapai satu titik dengan jarak hanya sekitar 30 meter secara menegak dan sekitar 4.8 kilometer secara mendatar.
Pilot baru menyedari pesawat mereka dalam keadaan bahaya saat mereka secara fizikal dapat melihat satu sama lain. Barulah kemudian mereka saling mengelak. Satu pesawat menaikkan ketinggian dan satunya menurunkan ketinggian.
Tidak ada korban jiwa dalam peristiwa ini. Meskipun sudah ada siasatan mendalam , para ahli masih bingung mengapa kru pesawat boleh salah mendengar atau salah memahami arahan yang diberikan.
tempo.co
Penggera tanda bahaya langsung berbunyi apabila mereka kira-kira 16 kilometer . Dalam masa satu minit , pesawat mencapai satu titik dengan jarak hanya sekitar 30 meter secara menegak dan sekitar 4.8 kilometer secara mendatar.
Pilot baru menyedari pesawat mereka dalam keadaan bahaya saat mereka secara fizikal dapat melihat satu sama lain. Barulah kemudian mereka saling mengelak. Satu pesawat menaikkan ketinggian dan satunya menurunkan ketinggian.
Tidak ada korban jiwa dalam peristiwa ini. Meskipun sudah ada siasatan mendalam , para ahli masih bingung mengapa kru pesawat boleh salah mendengar atau salah memahami arahan yang diberikan.
tempo.co
No comments:
Post a Comment